Melakar kehidupan bukan semudah mencorak lukisan. Namun warna warni lakaran itulah yang akan menceriakan dan mendewasakan. Selamat Melayari Tribulasi Kehidupan....

Bertakhta di Hati

Mar 29, 2009

Cinta di Rumah Hassan al Banna





Buku ini menghidangkan kepada masyarakat episod-episod cinta di rumah Hasan Al-Banna. Pembaca akan merasa terpesona dengan sikap ketelitian Al-Banna di dalam menguruskan keluarga di samping tuntutan tugas beliau terhadap dakwah, tarbiyah dan siasah.


Pembaca akan bertemu dengan insan-insan disebalik ketokohan Hasan Al-Banna. Mereka termasuklah kedua ibu bapanya, isterinya yang sentiasa ikhlas dan mengkagumkan serta enam orang anak-anak yang membanggakan.


Sangat menyentuh hati apabila membaca bagaimana seorang peribadi yang sangat sibuk dalam memperjuangkan dakwah, tetap melaksanakan hak dan kewajiban keluarga terhadap dirinya. Turut digambarkan pula tentang seorang suami yang sangat menyayangi dan menghormati istrinya serta dengan penuh kasih sayang mendidik anak-anak, memberikan pemahaman tanpa kekerasan, membuatkan anak-anak cinta tehadap al-Qur’an dan ilmu pengetahuan.


Mungkin kadangkala kita terfikir bahawa urusan keluarga dan perkara yang berkaitan dengannya menjadi kurang penting jika dibandingkan dengan tuntutan dakwah semasa. Tetapi Hassan al-Banna telah menunjukkan teladan yang baik sebagai bahan muhasabah untuk kita semua.


Hal ini diakui oleh anak beliau dalam ungkapan berikut:


"Ayah adalah pemimpin rumah tangga ideal yang tidak melalaikan hak-hak keluarga. Awal makalah yang ditulisnya “Dakwah adalah Kewajiban”, dan makalah keduanya bertajuk “Kepada Siapa Dakwah ini Diserukan?” menegaskan bahwa keluarga adalah nombor satu objek dakwah yang harus diperhatikan. Ayah menyandarkan hal itu kepada firman Allah S.W.T. “Wa andzir asyiiratakal aqrabiin…” Dan berilah peringatan pada keluarga kalian yang dekat…” (Ahmad Saiful Islam Hasan Al-Banna)



Perkara yang paling menyentuh naluri saya sebagai seorang isteri ialah jawapan beliau kepada isteri apabila diajukan permintaan memiliki sebuah rumah kecil untuk keluarga mereka:

"Wahai Ummu Wafa, sesungguhnya istana kita sedang menunggu kita di syurga-Nya….”


Lantas diterima oleh sang isteri dengan hati yang terbuka.....


Alangkah indahnya kehidupan mereka....... Sehingga dengan ikhlas dan redha, keluarga ini melepaskan pemergian suami dan ayah mereka menuju kehidupan sebenar di sisi Allah SWT......

1 comment:

  1. hum..buku ni yang kita tercari-cari sampai sekarang..tapi tak jumpa lagi kat mesir ni.nak cari buku2 ni secara open tak berani..umi ada dalam pdf punya?syukran~

    ReplyDelete