Melakar kehidupan bukan semudah mencorak lukisan. Namun warna warni lakaran itulah yang akan menceriakan dan mendewasakan. Selamat Melayari Tribulasi Kehidupan....

Bertakhta di Hati

Apr 5, 2009

Sentuhan ABJZ: Jom Bersama ........

”Kamu (umat islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh berbuat yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah....”
Ali Imran:110

Keruntuhan akhlak dalam kalangan generasi muda pada hari ini akan memberikan kesan dan impak yang begitu besar dalam masyarakat. Mereka merupakan aset utama negara pada masa akan datang dan memainkan peranan yang sangat penting dalam pembangunan negara. Kesan jangka panjang dan jangka pendek pasti akan berlaku seandainya generasi muda pada hari ini tidak tahu bagaimana untuk membentuk dan memuliakan akhlak mereka. Akhlak merupakan peribadi dan cermin diri bagi seseorang individu. Kiranya individu itu mempunyai akhlak yang buruk, maka secara automatiknya peribadi individu itu juga akan menjadi buruk. Generasi muda yang mempunyai akhlak yang buruk boleh memberi kesan kepada diri sendiri, keluarga, masyarakat, dan negara.


Saban hari isu-isu gejala sosial hangat diperkatakan, secara tidak langsung, isu ini turut menggambarkan bahawa generasi muda kini semakin agresif, berani, dan liar. Masalah ini mempunyai hubung kait yang luas dengan masyarakat, keluarga, pengetahuan agama, tahap pendidikan, suasana rumah, pengaruh luar, media, hiburan, jati diri, perasaan ingin tahu, ingin mencuba dan pengaruh rakan-rakan. Apabila masalah keruntuhan remaja dibincangkan soalan yang biasa ditanya ialah siapa yang harus dipersalahkan dan mengapa perkara ini berlaku? Ibu bapa dan orang dewasa pula merasa kekok, tidak selesa ataupun tidak relevan dalam membincangkan secara terbuka mengenai aspek tanggungjawab kesihatan reproduksi dan seksual dengan anak remaja mereka sendiri. Kejahilan inilah yang menyebabkan golongan muda lebih banyak terjebak tanpa pendedahan awal mengenai seks.


Statistik-statistik dan fakta yang dinyatakan mempunyai kaitan yang jelas dengan larangan Allah dalam surah Al-Israa’ ayat 32 “Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)”. Intipati ayat Allah tersebut sangat menekankan aspek pencegahan dan pendidikan menjauhi zina.

Atas dasar itu, Jamaah Islah Malaysia Negeri Johor (JIM Johor ) berasa terpanggil untuk mendidik generasi remaja dan belia tentang pentingnya menjauhi zina melalui kempen Anda Bijak Jauhi Zina (ABJZ). Usaha kempen ini telah dimulai dengan Majlis Pelancaran di peringkat Pusat pada 14 Julai 2007 yang telah mendapat perkenan Tuanku Permaisuri Agong D.Y.M.M Sultanah Nur Zahirah dan disusuli di peringkat Daerah Batu Pahat pada 14 Februari 2009 dan diikuti oleh peringkat Negeri Johor pada 28 Februari 2009 dengan kerjasama Jabatan Agama Johor dan Jabatan Pelajaran Negeri Johor.


Gambar-gambar di bawah merupakan salah satu siri kempen ABJZ yang telah berlangsung di SMK Taman Universiti pada 4 April 2009.




Anak-anak bertugas menguruskan booth jualan


Banner ABJZ merupakan sebahagian dari pakej


Gandingan veteran dan junior: Amirah, ummunad dan Sakinah


"I.Allah kami berjanji......"


"Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim....."


Tetap ceria walau baru diuji kesakitan....


Sebahagian peserta yang datang secara sukarela


Sebahagian lagi peserta



Inginkan maklumat lanjut? Atau ingin menjemput team ABJZ ke tempat anda?
Sila emel kpd:
ummunad@gmail.com or tel 013-7741812.

Muga sama-sama kita meraih saham di sisi Allah SWT....

No comments:

Post a Comment