Melakar kehidupan bukan semudah mencorak lukisan. Namun warna warni lakaran itulah yang akan menceriakan dan mendewasakan. Selamat Melayari Tribulasi Kehidupan....

Bertakhta di Hati

Feb 24, 2009

STRES


Kerja banyak….

Tugasan tak siap….

Minggu depan exam, belum study lagi...

Hah!! Tension!!


STRESSSSS…….apa tu??


STRES berkait rapat dengan tekanan jiwa yang ditanggung oleh seseorang disebabkan oleh kepayahan yang dialami dalam kehidupan seharian. Ianya mungkin berpunca dari tregedi yang menimpa keluarga terdekat, beban tugas di pejabat terlalu banyak, beban kerja sekolah, bimbang mengenai hari peperiksaan yang semakin hampir dan lain-lain lagi.


Dengan lain perkataan,stres ialah tekanan ke atas minda,hasil dari tindak balas terhadap perubahan/rangsangan yang berupa cabaran/masalah yang menimbulkan percanggahan dengan nilai,maruah/gaya hidup yang normal.


Anda sedang melaluinya…..

Jom baca seterusnya…..


TIPS MENANGANI STRES


1. Hadapi dan luahkan stress samada dengan menyanyi,ketawa,menangis,dan lain-lain cara. Ekspresi seperti ini akan menggalakkan penyembuhan..Satu lagi cara ialah dengan menulis diari stres setiap hari.Dengan cara ini kita akan meluahkan segala yang terbuku di hati dan menyalurkannya ke arah yang lebih positif.


2. Dalam banyak hal apabila berdepan dengan masalah kita akan bertindak samada berdepan (lawan), lari atau bertenang (tidak mengendahkannya). Bila berdepan dengan stress adalah lebih baik mengarah diri untuk memikirkan ”Apakah yang boleh saya lakukan sekarang ini untuk mengurangkan stres?” Kita akan dapati bahawa selepas 15 minit melakukan apa yang sepatutnya kita lakukan,kita akan makin hampir dengan penyelesaian. Sebaliknya, dengan melengahkan penyelesaian, beban stres akan terkumpul dan adakalanya menjadi kronik.


3.Berkongsi masalah dan minta pertolongan, nasihat serta sokongan dari keluarga, kawan-kawan, ahli komuniti dan sesiapa saja yang rapat dengan kita akan dapat meringankan stres yang terhasil.


4.Kegiatan’Distraction’.

Berkomunikasi dengan orang lain dan bercakap tentang hal-hal lain yang tiada kaitan dengan punca stres. Libatkan diri dalam aktiviti yang memberi kepuasan fizikal dan mental seperti riadah, muzik, masakan, bersiar-siar, berkebun dan sebagainya.


5.Layan atau manjakan diri.

Rehat-jauhi daripada situasi stress. Boleh dilakukan dengan cara bersauna, spa, berendam air panas dan seumpamanya tetapi perlu menjaga makanan ,kurangkan teh,kopi,daging udang ,jauhi rokok. Lebihkan sayur dan buah-buahan.


6.Luahkan Emosi

  • Bercerita pada rakan,kaunselor. Luahkan perasaan pada kertas,pita rakaman,objek seperti dinding,anak patung dan lain-lain.
  • Menangis sepuas-puasnya ,jerit,pukul bantal atau bersiar-siar samada bersendirian atau berkawan.
  • Lakukan kerja kreatif seperti melukis,menulis sajak,menyanyi

7. Paling penting dalam apa situasi sekalipun,bawa diri bertenang. Jangan biarkan ia berlarutan kerana stres boleh membawa kemusnahan yang lebih teruk seperti jatuh sakit, akibatnya terbantut segala usaha yang sedang dilakukan untuk mencapai kejayaan.


APA PENDIRIAN ISLAM DALAM MENGHADAPI MASALAH?


Mencegah adalah lebih baik dari mengubati. Ibarat kata para ulama’:

”Menutup segala pintu yang membawa kepada kerosakan.”


Jika masalah telah wujud, usaha mencegah tetap perlu berjalan serentak dengan mengubati.


Sebagai Muslim, yakinlah dengan pertolongan Allah dan berdoalah supaya diberikan ketenangan dan dikembalikan kesejahteraan.


“Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga,padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan)seperti yang telah berlaku kepada orang –orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan di serang penyakit,serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh),sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada besertanya :”Bilakah (datangnya)pertolongan Allah?” Ketahuilah,sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat(asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah)”.

(Surah Al-Baqarah,Ayat 214)

1 comment:

  1. Selain itu, amalkan zikir ke 8 dalam al-ma'thurat.
    Baca 7x pagi & ptg. Insya Allah.

    ReplyDelete