Melakar kehidupan bukan semudah mencorak lukisan. Namun warna warni lakaran itulah yang akan menceriakan dan mendewasakan. Selamat Melayari Tribulasi Kehidupan....

Bertakhta di Hati

Feb 26, 2009

IKHLAS?? TIDAK SEMUDAH ITU....




Merenung sejenak ke dalam diri sepanjang hari ini.....

Apakah yang telah dilakukan sebagai amalan baik yang diterima di sisi Allah SWT??

Sekadar ingin berkongsi kembali tazkirah ringkas mengenai keikhlasan......


Amal-amal soleh itu berbeza mengikut darjat keimanan dan keikhlasan seseorang. Bersabda Baginda Rasulullah SAW:

”Dua orang yang sedang bersolat berada di saf pertama berbeza pahalanya kerana perbezaan keimanan dan keikhlasannya kepada Allah SWT.



Begitu juga dalam beberapa sirah berikut:


Peristiwa perempuan berzina yang masuk syurga kerana memberi minum kepada anjing. Ini tidak bermakna semua perempuan yang berzina akan masuk syurga sekiranya melakukan perkara yang sama kerana perbezaan keimanan dan keikhlasan.


Kisah seorang sahabat yang membuang duri dari jalan. Ini juga dianggap satu ibadah yang tinggi nilainya. Walau bagaimanapun sebenarnya ia tertakluk kepada keikhlasan dan ketinggian imannya kepada Allah SWT.


Satu lagi contoh, ada seorang sahabat yang berkali-kali ditangkap kerana meminum arak. Tatkala kali terakhir beliau ditangkap dan akan dilaksanakan hudud, para sahabat melaknat sahabat ini kerana berkali-kali ditangkap minum arak, dianggapkan beliau tidak serik dan tidak mahu bertaubat. Rasulullah melarang mereka melaknat sahabat ini kerana sahabat ini amat mencintai Allah dan Rasulullah.


Infaq (harta) para sahabat adalah sedikit sekiranya dibandingkan dengan orang lain. Tetapi nilainya adalah amat besar dan tinggi di sisi Allah, melebihi berat gunung Uhud kerana keimanan dan keikhlasan mereka yang jauh melebihi orang-orang lain. Para sahabat rata-rata adalah di kalangan orang-orang yang tidak berharta (miskin) tetapi masih dapat memberi infaq yang tinggi dan berharga.


Saad abi Waqas dijanjikan sebagai ahli syurga oleh Rasulullah SAW. Seorang sahabat ingin meninjau lebih lagi apakah amalan-amalan yang dilakukan Saad yang menyebabkan beliau dijanjikan syurga oleh Rasulullah. Apabila sahabat ini bermalam di rumah Saad, beliau tidak nampak Saad melakukan qiam dan membaca Al-Quran. Apabila sahabat ini menanyakan Saad, bagaimana Rasulullah menjanjikan beliau sebagai ahli syugra sedangkan Saad tidak melakukan ibadah-ibadah besar? Saad menjawab, sebelum tidur, beliau akan menghisab dirinya sendiri dan membuang segala perasaan hasad dan meredhai semua sahabatnya. Melihatkan kelebihan ini, sahabat itu akur akan kelebihan yang ada pada Saad yang meletakkannya di dalam martabat yang dinyatakan Rasulullah.


Hati-hati seumpama bekas-bekas di muka bumi ini. Bekas yang paling disukai ialah yang paling utuh dan kuat dan juga suci dan bersih. Hati yang paling dihajati adalah yang mudah tersentuh dan mudah bermanfaat melalui penyucian diri dengan Al-Quran.


No comments:

Post a Comment