Melakar kehidupan bukan semudah mencorak lukisan. Namun warna warni lakaran itulah yang akan menceriakan dan mendewasakan. Selamat Melayari Tribulasi Kehidupan....

Bertakhta di Hati

Jan 26, 2010

Hakikat Sebuah Janji





Jam di tangan sudah menunjukkan pukul 9.45 malam. Bermakna telah 45 minit saya menanti di dalam kereta. Pertemuan sepatutnya diatur seawal jam 9 malam. Gundah dengan sebuah penantian, saya lantas menekan nombor pada talipon bimbit.


“Assalamualaikum. Boleh saya bercakap dengan Alina?”, spontan saya menyambut seruan hello di hujung talian.


“Lin,tak jadi datang ke?”, Tanya saya sebaik mendengar suaranya.


“Minta maaf kak, saya tak dapat penuhi janji kita hari ni. Banyak kerja kat rumah belum selesai. Kita jumpa hari lain kak ye?”, degup jantung berlari kencang mendengar ucapan ringkas darinya.


Saya mengurut dada sambil beristighfar memohon keampunan dan dijauhkan dari prasangka yang negatif.







Itulah hakikat sebuah janji. Islam menganggap janji adalah satu perkara yang besar.. Menunaikan setiap apa yang dijanjikan sangat dituntut dalam Islam sama ada perkara yang dijanjikan itu kecil ataupun besar selagi perkara itu tidak membawa kepada maksiat atau pergaduhan.


Sekiranya diragui tidak dapat menunaikannya, maka jangan sekali-kali membuat janji, kerana mengengkari janji adalah suatu perkara yang serius dan merupakan salah satu tanda daripada tanda-tanda orang munafik.


‘Tanda orang munafik itu ada tiga perkara; apabila bercakap dia berbohong, apabila berjanji dia mungkiri janji dan apabila dia diamanahkan dia mengkhianati’. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

No comments:

Post a Comment