Melakar kehidupan bukan semudah mencorak lukisan. Namun warna warni lakaran itulah yang akan menceriakan dan mendewasakan. Selamat Melayari Tribulasi Kehidupan....

Bertakhta di Hati

Sep 15, 2010

Kembara Ziarah Aidil Fitri 1431H

Sewaktu entry ini ditulis,kami sekeluarga baru saja sampai ke rumah di Skudai, Jb dari permusafiran sempena Kembara Aidilfitri 1431H. Alhamdulillah, perjalanan pergi dan kembali dilindungi dan dipermudahkan oleh Allah SWT.


Seperti biasa, 1 Syawal disambut di rumah mertua di Pontian Johor. Di saat sebahagian pasangan suami isteri lain pening kepala untuk memilih destinasi beraya, saya sebagai anak yatim piatu, sejak awal perkahwinan mencadangkan supaya kami beraya di rumah ibubapa mertua. Hinggakan my hubby pernah bergurau: “Untung juga kahwin dengan anak yatim ni ye, tak payah pening2 nak berebut raya di mana”…..






Kami menghabiskan satu dan dua syawal di Pontian. Berkesempatan membawa ibubapa menziarahi sanak saudara terdekat . Syawal kali ini juga menyaksikan pertemuan semua keluarga sebelah bapa mertuaku sepertimana yang dirancang sejak awal.



Keluarga besar sebelah suami... di depan rumah Allahyarham datok kepada suami


Petang 2 syawal, kami bergerak menuju ke Endau/Rompin dan bermalam di Seri Malaysia Rompin sebelum ke Dungun Terengganu, bagi menghadiri majlis kesyukuran pernikahan Siti Fatimah yang merupakan rakan sekuliah dan serumah anak sulung kami di Cairo, Mesir.



Menunggu pesanan makanan di pekan Endau



Demi sebuah persahabatan...bersama pengantin Siti Fatimah



Dari Dungun kami meneruskan pengembaraan ziarah Aidil Fitri ke Temerloh Pahang, ke rumah abang sulung saya. Pengalaman menarik….anak2 kami belajar mengenali buah rambai di sini…aduhai…..



Bersama abang sulung di Temerloh



Pertama kali anak-anakku berkenalan dengannya....


Kami meredah malam yang hitam pekat disirami hujan lebat bagi meneruskan perjalanan ke Perak. Oleh kerana masing-masing keletihan yang amat sangat, kami mengambil keputusan untuk bermalam di Hotel R&R Rawang. Keesokan harinya barulah kami menyambung semula perjalanan.



Bersama seorang lagi abang di Sungkai


Rumah kakak di Sungai Manik yang dikelilingi oleh sawah menghijau



Seusai ziarah kaum keluarga di Perak kami meneruskan kembara ke Cameron Highland setelah agak lama tidak berkunjung ke sana. Terasa tenang dan damai di kelilingi tumbuhan menghijau di sebalik kenyamanan udara segar dan dingin. Terasa ingin berlamaan di sana tetapi keadaan tidak mengizinkan…



Di Desa Anthurium apartment






Periuk kera kah ini?


Dari Cameron Highland kami bergerak menuju ke ibukota memandangkan suami ada amanah yang perlu dilaksanakan. Kami menginap di Seri Cempaka Service Suite di Cheras, penginapan kegemaran keluarga apabila berkunjung ke Kuala Lumpur.



Seteguk teh panas...sebelum meninggalkan Seri Chempaka pagi itu...



Beginilah keadaan muatan tujuh sekeluarga sebelum bertolak balik ke Skudai...



Selaku Bendahari IKRAM Johor, suami menyerahkan sebahagian sumbangan orang ramai kepada salah seorang sukarelawan yang akan ke Gaza, Dr Zain Kandar di pejabat Aqsa Syarif Kajang



Kepenatan....namun tetap ceria...



Pukul 4.00 pm Rabu 15 September 2010 kami sekeluarga selamat sampai kembali ke rumah, disambut oleh si Chomel, kitten yang kami selamatkan seminggu menjelang syawal setelah kematian sang ibu kerana di baham anjing liar. Si Chomel yang telah lulus ‘toilet training’ ternyata kelaparan kerana bekalan whiskes tidak mencukupi….banyaknya dia makan…..



Si Chomel senang hati kerana kami sudah pulang...


Misi kembara dan ziarah sudah selesai. Kini kembali meneruskan tanggungjawab dan amanah seperti biasa….Alhamdulillah. Muga kita dipertemukan lagi dengan ramadhan akan datang. Mohon maaf kepada sanak saudara yang tidak sempat diziarahi. I.Allah jumpa di lain masa.....Salam Aidil Fitri....

1 comment: