Melakar kehidupan bukan semudah mencorak lukisan. Namun warna warni lakaran itulah yang akan menceriakan dan mendewasakan. Selamat Melayari Tribulasi Kehidupan....

Bertakhta di Hati

Dec 22, 2009

Pesanan Buat Puteri




Cuti sekolah dan majlis walimatul urus adalah dua perkara yang sangat berkait rapat…Dis 2009 menyaksikan begitu ramai pasangan muda mudi yang diijabkabulkan. Alhamdulillah…menyambut sunnah ar Rasul dan sekaligus memelihara diri dari kancah kemaksiatan.





Tahniah buat insan-insan yang akan memulakan kehidupan baru dengan menambah sebahagian lagi tugas dan amanah yang perlu dilaksanakan.


Kembali menyelusuri sejarah para anbiya, Asma’ binti Khorijah menyampaikan pesanan ini buat puterinya menjelang malam pernikahan:

“Sesungguhnya engkau akan keluar dari sarang yang membesarkanmu lalu engkau beralih ke tempat tidur yang tidak kamu ketahui dan pendamping yang kamu tidak pernah bergaul denganya. Maka jadilah engkau sebagai bumi baginya agar ia menjadi langit bagimu”.

“Jadilah kamu hamparan baginya agar ia menjadi sendi bagimu. Jadilah hamba baginya agar dia menjadi hamba bagimu. Janganlah engkau memaksa tuntutanmu sehingga dia membencimu. Janganlah engkau menjauhinya sehingga dia melupakanmu. Jika dia mendekatimu, maka dekatilah dia dan jika dia menjauhimu maka hindarilah dia. Jagalah hidung, pendengaran dan matanya. Janganlah sekali-kali ia mencium daripada dirimu kecuali bau yang harum, janganlah ia mendengar daripadamu kecuali ucapan yang baik dan janganlah ia memandang darimu kecuali yang indah-indah”.







Muga ada manfaatnya untuk kita semua samada yang baru melayari bahtera kehidupan berkeluarga atau mereka yang sentiasa ingin memperbaharui janji setia dalam menuju destinasi akhir sebuah kehidupan….

No comments:

Post a Comment