Melakar kehidupan bukan semudah mencorak lukisan. Namun warna warni lakaran itulah yang akan menceriakan dan mendewasakan. Selamat Melayari Tribulasi Kehidupan....

Bertakhta di Hati

Oct 5, 2009

Tautan Kasih di Kampung Parit Lapis Bangas

Bahang hari raya masih terasa di mana-mana. Rasanya kalau di Johor ni, sambutannya genap sebulan. Apa pun dalam kesibukan memenuhi undangan jamuan rumah terbuka, kami memilih untuk menghabiskan cuti hujung minggu bersama masyarakat kampong Parit Lapis Bangas, Seri Medan, Batu Pahat.

Ini bukanlah kunjungan pertama kami ke sana. Kampung ini telah mula kami jejaki semasa peristiwa banjir besar melanda pada tahun 2005/2006. Ia seperti sudah serasi dan mengunjungi penduduk kampong seperti mengunjungi sanak saudara yang lain.

Kehadiran kami sekeluarga ke sana kali ini adalah untuk bersama-sama team Sekretariat Anda Bijak Jauhi Zina (ABJZ) JIM Johor yang diketuai oleh P.Long Amin. Untuk kali ini saya ditugaskan sebagai Pengendali Utama Program bersama ibubapa manakala P.Long mengendalikan program bersama remaja dan belia.

Bilangan peserta Remaja/Belia ialah 50 orang dan bilangan peserta ibubapa seramai 150 orang.

Alhamdulillah dalam sesi perkongsian, respon yang sungguh positif di berikan oleh ibubapa .

Antaranya:
• Mohon JK Kg & JIM mengadakan lagi sekali program ni semasa cuti sek @ cuti semesta agar anak-anak yang belajar di luar kampung tidak ketinggalan untuk mengikuti program yang sangat baik ini.
• Saya ni dah berusia 50 thn, nak buat lebih-lebih dah tak kuat. Saya dapati perkara ni dah parah, memang parah, parah, parah (dlm nada sedikit sebak). Saya minta JIM bawa isu zina untuk di sebat macam kes Kartika. Bila Islam nak kembalikan Syariat Islam, JIM dengan Jbtn Agama desak Kerajaan Johor untuk laksanakan Undang-undang Islam di Johor.
• Beberapa JK Kampung mengambil kesempatan menyeru untuk sama-sama memainkan peranan selaku anggota masyarakat, sama-sama mencegah perkara ini, saling bantu membantu bukan sahaja di dalam kampung malah dengan kampung-kampung yang berhampiran. Berfikiran positif membantu keluarga-keluarga yang terlibat bukan mencemuh dan diketepikan dan istilah menyimpan ‘bangkai yang busuk’ tidak lagi berlaku.


Program ini turut dihadiri Tok Penghulu Mukim Sri Medan, Ketua –ketua Kampung, Pengerusi Masjid & JK Kampung . Alhamdulillah, beberapa program susulan akan dijalankan. Muga usaha ini merupakan sebahagian dari usaha amar makruf nahi munkar dan diterima di sisi Allah SWT.

”Kamu (umat islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh berbuat yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah....”
Ali Imran:110

Disisipkan beberapa rakaman peristiwa.


Masjid Kg Parit Lapis Bangas...tempat program diadakan.


....Sesi Bersama Ibubapa....ambil peluang ngomong jowo....


Sebahagian kaum ibu yang hadir.


Sebahagian kaum bapa yang hadir.


Seorang ibu memberikan cadangan supaya program diadakan sekali lagi.


Apa agaknya yang menarik perhatian orang-orang besar ini: Tok Penghulu, Pengerusi Masjid, YDP JIMJ dan Ketua Kampung.


Anak bongsu kami...Aisyah turut mengaminkan doa di akhir program.


Menjamu selera dengan masakan jawa...hmmm..sedapnya..


Sempat berbincang sambil menjamu selera.


Penggerak-penggerak program terdiri dari rombongan JIM dan JK Kampung.


Hai...dah dapat kawan baru...hubby dan Wak Sahlan.


Sayonara....jumpa lagi...hmm...bawa bontrot...


I.Allah akan menjejaki lagi Kampung Parit Lapis Bangas demi Tautan kasih...

2 comments:

  1. Salam...cayalah kak su,Moga diberkati Allah

    ReplyDelete
  2. Hmmm sedapnya bontrot!! nasi ambeng ke? nak sikit!

    ReplyDelete